Het belastbare voordeel van een bedrijfswagen 2013

Het belastbare voordeel van een bedrijfswagen op benzine valt dit jaar licht lager uit. Voor dieselwagens blijft het voordeel onveranderd.

Daling van voordeel voor benzine wagens

 

Jaarlijks wordt een standaard CO2-uitstoot vastgelegd voor het berekenen van het fiscale voordeel van een bedrijfswagen.
Het blijft nog wachten op de publicatie van het koninklijk besluit, maar wij weten uit goede brond dat de nieuwe standaard voor benzinewagens gunstiger is dan vorig jaar.

Voordeel :

x Daardoor daalt het belastbare voordeel,

x en dus ook de belastingen, voor benzinerijders licht.

 

Voor de overgrote meerderheid van de bedrijfswagens op diesel verandert er niets.

 

Voor wie van belang?

 

De belastingregels voor bedrijfswagens zijn van belang voor wie een bedrijfswagen ter beschikking krijgt van zijn werkgever of vennootschap en die ook voor woon-werkverkeer en privéverplaatsingen mag gebruiken.
Hoe wordt voordeel bepaald?

 

Het belastbare voordeel wordt forfaitair berekend, waarbij de CO2-uitstoot een van de bepalende factoren is.
In de berekeningsformule wordt de uitstoot vertaald naar een CO2-coëfficient.
De basis CO2-coëfficiënt van 5,5 procent geldt voor een wagen met een standaarduitstoot.

Voor inkomstenjaar 2013
x Benzinewagens : Ligt die standaard 116 gram per kilometer of een 1 gram hoger dan vorig jaar.

x Dieselwagen : blijft onveranderd op 95 gram per kilometer.

 

Voor wagens met hogere uitstoot

 

Voor wagens met een hogere uitstoot dan de standaard, wordt de CO2-coëfficiënt met 0,1 procent verhoogd per extra gram CO2, tot maximaal 18 procent. Analoog wordt voor wagens met een lagere uitstoot de coëfficiënt met 0,1 procent verlaagd per gram CO2, tot een minimum van 4 procent.

 

Een herberekening van de lonen uitbetaald in januari en februari volgens de nieuwe coëfficiënt komt er niet.

De voorziene datum van inwerkingtreding

x voor de bedrijfsvoorheffing: is 1 april 2013

x voor de personenbelasting : 1 januari 2013

Dit vereist een interne herberekening bij de sociale secretariaten voor de opmaak van de fiscale fiches over het inkomstenjaar 2013.

Voorbeeld:

Wat levert het op voor een Audi A4?

·1.8 benzinemotor

·catalogusprijs 30.000 euro

·CO2 van 134 g/km

 

Belastbaar voordeel voor een nieuwe aankoop in 2012:1.903 euro.

 

Belastbaar voordeel voor een nieuwe aankoop in 2013:1.877 euro, of eendaling met 26 euro.

 

Wie in 2012 een nieuwe Audi A4 ter beschikking kreeg en er in 2013 nog mee rijdt, ziet zijn voordeel in natura nog verder dalen tot 1.765 euro of138 euro minderdan in 2012.

Dat is te danken aan de correctie van de catalogusprijs volgens de leeftijd van de wagen.