- 6 oktober 2024
- Gepost door: Wouter Devloo
- Categorie: Sociale wetgeving
Om sociale fraude en oneerlijke concurrentie te bestrijden, is er een nieuwe administratieve maatregel ingevoerd. Het doel is om werkende vennoten en zelfstandige helpers in België in kaart te brengen.
Wat betekent dit voor u?
Heeft u een vennootschap in de bouwsector of schoonmaaksector waarbij vennoten of aandeelhouders actief werkzaam zijn? Dan bent u verplicht de persoonsgegevens van deze personen door te geven aan de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
Deze verplichting geldt ook voor eenmanszaken in deze sectoren die gebruikmaken van helpers. Dit zijn personen die een zelfstandige bijstaan zonder verbonden te zijn door een arbeidsovereenkomst, met uitzondering van:
- Ongehuwde helpers jonger dan 20 jaar
- Toevallige helpers
- Meewerkende echtgenoten
Hoe registreert u?
De registratie bij de KBO verloopt via de digitale toepassing MyEnterprise: https://myenterprise.be/my_enterprise/. Voor bestaande vennootschappen en eenmanszaken moet deze melding gedaan worden vóór 31 december 2024.
Bij stopzetting van de activiteit moeten de gegevens in de KBO binnen vijftien dagen na de stopzettingsdatum worden bijgewerkt.
Contactgegevens KBO
- E-mail: helpdesk.kbo@economie.fgov.be
- Telefoon: +32 2 277 64 00
Sancties bij niet-naleving
Als u deze verplichting niet nakomt, riskeert u een administratieve geldboete van € 500,00 tot € 4.000,00. De bestuurders en zaakvoerders van de betrokken vennootschap zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van deze boete.