- 31 mei 2015
- Gepost door: Wouter
- Categorie: Tips & tricks
De berekening van het voordeel van alle aard voor het gebruik van de personenwagen van de vennootschap gebeurt sinds 2012 aan de hand van de catalogusprijs en de Co2-uitstoot. Soms daalt de eerste, maar de tweede daalt jaar na jaar. En hoe verder de bedrijfswagen waarmee privé wordt gereden verwijderd is van die referentie-uitstoot, hoe hoger het belastbaar voordeel.
Van zodra de wagen een jaartje ouder is, vermindert het voordeel wel met 6 % per jaar, tot de wagen de leeftijd van 5 jaar bereikt. De maximumkorting bedraagt dus 30 %
Voor 2015 is de daling van de Co2-uitstoot de volgende:
– Dieselwagens: van 93 naar 91 gram per kilometer (2)
– Benzinewagens: van 112 naar 110 gram per kilometer (3)
Aan de formule van de berekening is niets gewijzigd. 6/7de van zijn uitkomst geldt als voordeel alle aard en wordt bij de gebruiker privé belast. Het resterende 1/7de dient aangegeven door de vennootschap, wat het geheel op 100 % brengt.
Dit sluit als een bus, of klopt als een zwerende vinger … maar de realiteit is wel anders. 1/7de is 14,2857 % van 100 terwijl de vennootschap 17 % van het voordeel dient aan te geven en dat is 14,5714 % van 100. Samen dus 100,2857. De fiscus belast met andere woorden een onbestaand inkomen …