- 29 februari 2016
- Gepost door: Wouter
- Categorie: FAQ
Er wordt veel gevraagd naar het idee ofdat notarissen ‘flink verdienen aan het opstellen van een aankoop- en kredietakte, waarbij hier en daar wat opzoekingetjes gedaan moeten worden’. Die mythe blijft overeind omdat de notaris de persoon is die alle kosten die verbonden zijn aan een aankoop- of kredietakte inhoudt. Maar van al die kostenposten is zijn ereloon het enige dat hij voor zichzelf int. En dat ereloon bedraagt slechts een fractie van alle kosten die een koper en/of kredietnemer moet ophoesten.
Registratierechten
VLAANDEREN
Koopt u een woning in Vlaanderen, dan komen de registratierechten (officieel: het verkooprecht) bij de Vlaamse overheid terecht. Ze bedragen 10 procent, tenzij u een bescheiden woning koopt. Dan hebt u in bepaalde gevallen recht op het ‘klein beschrijf’ van 5 procent.
In het Vlaams Gewest betaalt u 10 procent registratierechten op een koopwoning. Dat bedrag gaat naar de Vlaamse overheid. Alleen voor bescheiden woningen geldt in bepaalde gevallen een ‘klein beschrijf’ van 5 procent.
Op die registratierechten worden onder bepaalde voorwaarden vrijstellingen toegestaan. Dankzij het abattement hoeft u op de eerste aankoopschrijf van 15.000 euro geen registratierechten te betalen. Dat levert een besparing op van 1.500 euro of 750 euro (klein beschrijf). Renoveert u een leegstaand, verwaarloosd of onbewoonbaar verklaard pand tot uw gezinswoning, dan kunt u in aanmerking komen voor het renovatieabattement van 30.000 euro. Wie een hypothecair krediet afsluit, heeft in bepaalde gevallen recht op een bijkomend abattement van 10.000 euro als u de woning koopt onder groot beschrijf en van 20.000 euro bij klein beschrijf.
Ruilt u uw huidige gezinswoning voor een andere, dan kan het interessanter zijn om te kiezen voor de meeneembaarheid van de registratierechten. Dan kunt u de te betalen registratierechten met maximaal 12.500 euro drukken.
BRUSSEL
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bedraagt het normale registratierecht 12,5 procent. Het systeem van de meeneembaarheid van registratierechten bestaat niet in Brussel, maar er geldt wel een abattement op de onderste aankoopschijf van 60.000 euro. In bepaalde gevallen wordt dat abattement zelfs opgetrokken tot 75.000 euro.
Op de kredietakte wordt een recht op hypotheekvestiging geheven van 1 procent op het bedrag waarvoor u een hypotheek neemt. Op het deel van het leenbedrag in hypothecair mandaat hoeft u die belasting niet te betalen. Daarbovenop komt 100 euro voor de bijlagen aan uw kredietakte, zoals de aflossingstabel.
Ereloon notaris
Dat is de enige vergoeding die de notaris voor zichzelf inhoudt. Daarmee moet hij de kosten van zijn kantoor en personeel dekken en betaalt hij zijn loon.
In een eenvoudige vastgoedakte kruipt gemakkelijk 10 uur werk. Het ereloon is evenwel geen uurloon voor de tijd die de notaris en zijn medewerkers besteden aan uw concrete dossier. Het is een wettelijk vastgelegd degressief tarief, wat betekent dat het percentage daalt naarmate de aankoopprijs of het leenbedrag in de kredietakte hoger wordt. ‘Onze deontologie en de wet verbieden ons kortingen toe te kennen’, geeft Bohyn aan. Sinds 2012 moet de notaris op dat ereloon 21 procent btw inhouden, die hij moet doorstorten naar de federale overheid.
Sommige mensen hebben recht op een sociale lening. Dan wordt het ereloon op de kredietakte met de helft verminderd.
Zo berekent u het ereloon van uw notaris
Schijf |
Tarief vastgoedakte |
Tarief kredietakte |
Tot 7.500 euro |
4,56% |
1,71% |
Van 7.500 euro tot 17.500 euro |
2,85% |
1,368% |
Van 17.500 euro tot 30.000 euro |
2,28% |
0,921% |
Van 30.000 euro tot 45.495 euro |
1,71% |
0,684% |
Van 45.495 euro tot 64.095 euro |
1,14% |
0,456% |
Van 64.095 euro tot 250.095 euro |
0,57% |
0,228% |
Boven 250.095 euro |
0,057% |
0,0456% |
Diverse aktekosten
Dat zijn de kosten die de notaris maakt om een waslijst documenten, attesten en getuigschriften op te vragen en informatie te verzamelen. Denk aan het bodemattest, de kadastrale uittreksels, het hypothecair getuigschrift, de fiscale opzoekingen,… Ook daar komt nog eens 21 procent btw bovenop.
‘Sommige notarissen rekenen die kosten lijn per lijn door’, zegt Bohyn. ‘Anderen werken omwille van de administratieve eenvoud met een gemiddelde voor alle dossiers.’ Daardoor kan het bedrag van de aktekosten bij notaris A afwijken van dat bij notaris B. Bovendien zijn de aktekosten sterk afhankelijk van de complexiteit van het dossier. Sommige kosten kunnen ook per gemeente en regio verschillen. Stedenbouwkundige uittreksels opvragen is bijvoorbeeld bij de ene gemeente duurder dan bij de andere. Bij de aktekosten is eveneens het recht op geschriften (belasting op akten) van 50 euro inbegrepen.
Kosten overschrijving
Zodra de aankoop- en de kredietakte zijn verleden, moeten ze worden ingeschreven op het hypotheekkantoor. Pas dan zijn ze officieel.
De inschrijving van de aankoopakte kost zo’n 15 euro per pagina. Volgens de berekeningsmodule van de notarisfederatie variëren die kosten tussen 177 en 531 euro. De kostprijs van het hypotheekkantoor bedraagt voor een gemiddeld hypotheekbedrag zo’n 500 euro tot 1.000 euro.