- 3 oktober 2015
- Gepost door: Wouter
- Categorie: FAQ
De discussie sleept al lang aan: hoe zit het met cateringkosten die een bedrijf maakt voor een commercieel evenement. Zijn dit reclamekosten, zodat de btw hierop aftrekbaar is. Of zijn het gewone kosten van onthaal, zodat de btw niet aftrekbaar is. De fiscus heeft steeds voet bij stuk gehouden dat het niet-aftrekbare kosten van onthaal zijn. Maar nu geeft hij zich toch gewonnen: de kosten zijn aftrekbaar.
Kosten van onthaal versus publiciteitskosten
Kosten van onthaal zijn kosten die een onderneming maakt voor het onthaal, de ontvangst, het vermaak of de ontspanning van personen die vreemd zijn aan de onderneming (o.a. klanten, leveranciers, aandeelhouders) met het oog op het verbeteren of versterken van de professionele en commerciële relatie. De btw op deze kosten is niet aftrekbaar. Daar tegenover staan publiciteitskosten die door een onderneming worden gemaakt om hoofdzakelijk en rechtstreeks de eindkoper in te lichten over het bestaan en de kenmerken van een product of dienst met de bedoeling de verkoop ervan te bevorderen. Deze kosten zijn volledig aftrekbaar als beroepskost in de inkomstenbelastingen en de btw op deze kosten is eveneens 100 % aftrekbaar. Het onderscheid tussen beide kosten is niet altijd even duidelijk. Wat bijvoorbeeld met de kosten van een evenement dat een bedrijf organiseert: is dat om zakenrelaties te verstevigen of om reclame te maken (bv. bij lancering nieuw product)? Het antwoord zal allicht van de concrete omstandigheden afhangen.
Fiscus: een ruime definitie van ‘kosten van onthaal’
De fiscus heeft steeds een ruime definitie gehanteerd van ‘kosten van onthaal’. Daardoor werd de aftrek van btw steeds geweigerd. Zo omvat(te) volgens de fiscus kosten van onthaal o.a. hotel- en restaurantkosten, kosten betaald aan cateraars, kosten voor aankoop van dranken, eten, bloemen, kosten van zaalversiering, enz. De fiscus werd door de rechtspraak (van laag tot hoog niveau) echter steeds vaker teruggefloten.
Aanvankelijk bleef de fiscus weigeren de aftrek toe te staan van kosten van spijzen en dranken, zelfs als die gedaan werden voor publicitaire evenementen, bv. een event waarbij een bedrijf een nieuw product lanceert en daarbij pers en consumenten uitnodigt.
Fiscus geeft nu toe
De fiscus aanvaardt vanaf nu dan toch dat de btw op de kosten van de organisatie van een promotioneel evenement aftrekbaar is, ook als die kosten voor catering (en dus spijzen en dranken) omvat. Het evenement moet dan wel worden georganiseerd voor de bestaande klanten of potentiële klanten en hoofdzakelijk en rechtstreeks de bevordering van de verkoop van welbepaalde producten of diensten tot doel hebben. De belastingplichtige moet aantonen dat het evenement daaraan beantwoordt. Als hij dat kan, is de btw aftrekbaar.